Acculinder-systemet i mål

Les artikkel publiser i Anlegg &Transport nr. 8 2011.

Anlegg &Transport nr. 8 2011

Maskinfører Thomas Ottesen mellom Levox-gründerne, Per Jørgen Myhre (t.v.) og daglig leder Per Joar Myhre.

Da Anlegg&Transport  rapporterte fra Bauma om premiering av Liebherrs nyutviklede ekstrasylinder på langbomgraveren som gir et stort sparepotensial for drivstoff, fikk vi en telefon fra Per Jørgen Myhre i Levox AS på Stord:
– Dette er jo i prinsippet det samme systemet vi benytter i vårt Acculinder-system, var budskapet.

Og den iherdige entreprenøren på Sagvåg har nok rett i det. I årevis har far og sønn Myhre arbeidet med å finpusse sin hybrid- og energispareløsning for gravemaskiner.

Systemet bygger på teorien om å lagre energi som skapes når gravemaskinens aggregat senkes, og deretter føre opplagret energi tilbake når gravemaskinbommen igjen heves.

Minimal motorkraft trengs når bommen senkes, og ved tilbakeføring av energien brukes kun halvparten av oljen som normalt går med. Resten kan benyttes til styring av andre bevegelser maskinen utfører.

Tidligere presentasjon har vist hybridsystemet Acculinder under utvikling og noe uferdig for kommersiell markedsføring. Det systemet som ble vist i Haugesund viser at Levox har tatt et skritt videre og samlet løsningen i «en pakke» med kjente og velprøvde komponenter som kan kobles til makinens hydraulikk. Det er ifølge Per Joar Myhre en «kraftpakke uten sidestykke» som gir mindre slitasje på pumper og motor.

Acculinder var montert på en Volvo beltegraver som tilhører Stord Anlegg AS og ble flittig demonstrert av maskinfører Thomas Ottesen (24) i Haugesund. Ottesen har kjørt gravemaskin siden han var 18 år, og hans erfaringer med Acculinder-systemet kan oppsummeres slik:
– Maskinen har en raskere gravesyklus, dieselforbruket senkes med 10-20% og vi får utført mer arbeid på kortere tid.

Acculinder er satt sammen av komponenter av anerkjente produsenter og minteres i Sverige. Pakken er montert rett bak hytta på Volvo-graveren.